מניעת פצעי לחץ

פצעי לחץ הם פצעים בעור הנגרמים עקב פעולות ממושכות או חוזרות של הפעלת כוח על אותו שטח עור. הפעלת הכוח יכולה להיווצר בעיקר בישיבה או שכיבה ממושכת באותה תנוחה.

מקרים אלה נפוצים אצל אנשים עם לקות תנועה קשה או מוגבלות מוטורית שלא יכולים לשנות את תנוחתם, יושבים בכיסא גלגלים, או ששוכבים במשך ימים ארוכים באותו מנח.

במקרים אלה מתפתח פצע לחץ במקום בו עצם הנושאת הרבה ממשקל הגוף. דוגמאות למקומות מועדים לפצע כזה - גב תחתון, עכוז, עקב, גב.

פצעי לחץ נפוצים באופן טבעי אצל המוגבלים בעמידה עצמאית או הליכה ובקרב קשישים סיעודיים או חולים המרותקים למיטה.

אדם בריא, חש לאחר מספר דקות בלחץ המופעל על הגוף, כאשר לא נוח לו או כואב לו ויכול לשנות תנוחה. אדם שסובל מהפרעות בתחושה, עצבוב, תחושת כאב ולחץ או חוסר יכולת לנוע, זקוק לעזרה אקטיבית ופסיבית.

פצעי לחץ עלולים להיווצר תוך 3-2 שעות, אך לרפא אותו לוקח הרבה זמן, לכן חשוב להשקיע במניעת פצעי לחץ. מניעת פצעי לחץ תיעשה יכולה להיעשות על ידי שינויי תנוחה תכופים.

העמידון מסייע לעמידה עצמאית לאנשים המוגבלים בעמידה או בהליכה ונאלצים לשבת או לשכב במשך שעות רבות במשך היום. בעזרת העמידון, המטופל עובר לתנוחת עמידה באמצעותה יורד הלחץ המופעל בעת ישיבה או שכיבה.

קשישים רבים משתמשים בעמידונים בכל רחבי הארץ ונהנים מתרומתם לאיכות חייהם. עמידונים הוכיחו כי הם מסייעים בשיקום ובמניעת פצעי לכך ובכך מביאים לשיפור חייו של הנכה.